تعامل گرافیست و برنامه نویس

منتشر شده در: 2 مهر 1400 ، 08:53

تعامل گرافیست و برنامه نویس

تعامل گرافیست و برنامه نویس ، در صورتی که همسو با اهداف تجاری کسب‌وکارها باشد، بسیار مفید خواهد بود. این تعامل زمانی پاسخگو است که گرافیست و برنامه نویس ، هر دو برای منافع بیشتر کسب‌وکار برنامه‌ریزی کنند. اگر چه هر دوی آن‌ها ابزارهای متفاوتی رابرای انجام فعالیت‌ها و پروژه‌های خود به کار می‌گیرند، اما هدف نهایی برای هر دو یکسان است. در حقیقت، منحصر به فردترین ایده‌ها و طرح‌ها، زمانی شکل می‌گیرند که توانایی همکاری میان اعضای تیم وجود داشته باشد.

با این وجود، زمانی که طراحان و برنامه نویسان در یک پروژه، با یکدیگر همکاری و تعامل سازنده داشته باشند، نتیجه‌ی کار برای مخاطبان بهتر خواهد بود. از طرفی، این تعامل می‌تواند چالش بزرگی برای کارفرمایان به حساب آید. در کسب‌وکارهایی که گرافیست و برنامه نویس در پرو‌ژه‌ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند، در بسیاری از مواقع نتیجه‌ی کار مورد قبول نیست. در این مقاله قصد داریم تا راهکار این موضوع و نکات مربوط به تعامل میان این دو متخصص را مورد بررسی قرار دهیم.

چالش‌های تعامل گرافیست و برنامه نویس

به دلیل اینکه متخصصان گرافیست و برنامه نویس از دو طرز فکر کاملا متفاوت بهره‌مند بوده، و پیشینه و رویکردهای مختلفی در فعالیت‌های خود دارند، تعامل میان آن‌ها ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. در بسیاری از شرکت‌ها، هم گرافیست و هم برنامه نویس به عنوان یک تیم برای انجام پرو‌ژه‌هایی مانند طراحی سایت، کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی و غیره، باید با یکدیگر در تعامل باشند. با این حال، علیرغم همکاری مشترک، معمولاً بین این دو ضعف در ارتباطات دیده می‌شود. در این بخش، به بررسی چالش‌های تعامل گرافیست و برنامه نویس می‌پردازیم.

۱. تفاوت زمانی در انجام پروژه‌ها

فعالیت‌های گرافیست و برنامه نویس به گونه‌ای است که بسیاری از مواقع، تخمین اتمام آن‌ها غیر ممکن است. انجام وظایف در هر دو تخصص، به دلیل داشتن جزئیات فراوان و رخ دادن چالش‌های غیر منتظره، امکان برنامه‌ریزی دقیق را نداشته، و عموما با تأخیر همراه هستند. از همین جهت، برنامه‌ریزی برای هماهنگی اتمام فعالیت‌های گرافیست و برنامه نویس در یک زمان، امری است که رسیدن به آن بسیار دشوار بوده، و مهارت مدیریت و سازماندهی بالایی را طلب می‌کند. از طرفی دیگر، بسیاری از فعالیت‌های مشترک این دو با یکدیگر موازی نیست و هماهنگی این موضوع که هیچ متخصصی بدون وظیفه نماند نیز یک چالش به حساب می‌آيد.

۲. پیشینه‌‌های متفاوت

یکی از شایع‌ترین چالش‌هایی که در تعامل میان گرافیست و برنامه نویس وجود دارد، داشتن پیشینه‌های متفاوت است. در حالی که یک طراح، مایل است تا عناصر تعاملی را به وب سایت اضافه کند، تا تعامل کاربر را بهبود بخشد، برنامه نویس ممکن است تمایل به اضافه کردن بخش‌های کاربردی‌تر در وب سایت داشته باشد. از طرفی دیگر، بسیاری از افراد معتقداند که این دو گروه با یکدیگر، تفاوت چندانی نداشته، و تنها طرز تفکر و نگاه آن‌ها به مسائل ممکن است متفاوت باشد.

۳. اولویت‌های متفاوت

گرافیست و برنامه نویس ، اولویت‌های مربوط به خود را دارند. به عنوان مثال، طراحان تمایل دارند تا وب سایت‌ها را به گونه‌ای جذاب و آسان برای استفاده‌ی کاربران طراحی کنند. از طرفی دیگر، اولویت برنامه نویسان، سریع و ایمن بودن وب سایت است. قطعاً، یک پروژه‌ی موفق همه‌ی این ویژگی‌ها را شامل می‌شود، اما متأسفانه ممکن است این دو گروه تنها اولویت‌های خود را در نظر بگیرند. آن‌ها سعی می‌کنند تا از کار خود، بدون در نظر گرفتن کلی پروژه، حمایت کنند.

۴. ارتباطات ضعیف

ارتباط مؤثر و هماهنگ بین اعضای تیم، می‌تواند در بهبود نتیجه‌ی فعالیت‌ها، بسیار مفید باشد. اما، ممکن است یک گرافیست و برنامه نویس ، این عامل موفقیت را نادیده گرفته، و میان اعضای تیم مرز مشخصی تعیین کند. این در حالی است که برنامه نویسان در بیشتر مواقع، به یک موضوع از بعد فنی آن نگاه می‌کنند و طراحان نگاهی خلاقانه و هنری داشته، و به ابعاد دیگر موضوعات توجه می‌نمایند. این امر، در ارتباطات میان این دو گروه، باعث ایجاد سردرگمی و سوءتفاهم می‌شود.

بهبود تعامل گرافیست و برنامه نویس

به طور کلی، بهتر است تا تمام فرآیند طراحی، تنها در اختیار یک گرافیست نباشد. این بدان معنا است که به برنامه نویس نیز اجازه داده شود تا در این فرآیند، مشارکت کند؛ چرا که برنامه نویسان نیز می‌توانند نظرات ارزشمندی را در رابطه با طراحی پرو‌ژه به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، آن‌ها می‌توانند به طراحان اطلاع دهند که آیا طرح آن‌ها قابلیت پیاده سازی دارد یا خیر. بهبود تعامل، به هر دو گروه کمک می‌کند تا در رابطه با مؤثر بودن نتیجه‌ی کار خود اطمینان حاصل کنند. در این بخش، نکاتی جهت بهبود ارتباطات گرافیست و برنامه نویس را بررسی می‌کنیم.

۱. برگزاری جلسات مشترک

برگزاری جلسات مشترک میان گرافیست و برنامه نویس تیم، پیش از شروع پروژه، به آن‌ها کمک می‌کند تا نظرات و ایده‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در صورتی که به برگزاری این جلسات توجهی نشود، ممکن است طراحان نتوانند طرح‌های خود را به درستی به برنامه نویسان منتقل کنند. در نتیجه، برنامه نویسان نیز ممکن است در پیاده سازی آن طرح به مشکل برخورد کنند. علاوه بر این، با حضور در این جلسات، اعضای تیم متوجه خواهند شد که بیان صریح ایده‌ها در ابتدای هر پروژه‌ای حیاتی است و به بهبود فرآیند ارتباط نیز کمک می‌کند.

۲. از بین بردن موانع

وجود موانع فیزیکی در محیط کار، از چالش‌های معمول در ارتباطات مفید و مستمر به حساب می‌آید. امروزه ممکن است، سازمان‌ها محیط کاری جداگانه‌ای را برای تیم‌های متفاوت فراهم کنند تا جریان کار خود را حفظ نمایند. اغلب، این شرایط برای اعضای تیم ممکن است تعامل را با مشکلاتی روبه‌رو کند. بنابراین، از بین بردن موانع فیزیکی می‌تواند نقطه‌ی شروع بسیار خوبی برای همکاری تیم‌ها و انجام پرو‌ژه‌ها باشد.

۳. درخواست بازخورد از یکدیگر

در حقیقت، ارتباط یک جریان اطلاعاتی دو طرفه است که بهتر است در آن، بازخوردهای سازنده بلافاصله پس از اتمام پروژه‌ها رد و بدل شود. در بسیاری از جلسات پروژه‌ها مشاهده می‌شود که برنامه نویس ها در زمان ارائه‌ی بازخورد به گرافیست تیم حضور ندارند. این امر می‌تواند خلأ بزرگی در تعامل سازنده باشد. برنامه نویسان و گرافیست‌ها، نقش اصلی را در انجام پروژه‌های کسب‌وکارها ایفا می‌کنند و می‌توانند با ارائه‌ی بازخورد، به یکدیگر کمک کنند.

نتیجه‌ی تعامل گرافیست و برنامه نویس: برد-برد

همکاری، کلید نهایی برای موفقیت یک کسب‌وکار به حساب می‌آید. دامنه‌ی همکاری افراد یک کسب‌وکار تنها به این دو گروه محدود نمی‌شود و بر سایر تیم‌ها نیز متمرکز است. بهبود این تعامل از ابتدای راه، روند انجام پروژه‌ها را تسهیل می‌کند. در صورت بهبود تعامل گرافیست و برنامه نویس ، می‌توان مزایای زیر را در نظر گرفت:

  • همسویی با اهداف تجاری کسب‌وکارها : تعامل میان اعضای تیمی که هدف مشترکی دارند، می‌تواند به دستیابی اهداف منجر شود. علاوه بر اینِ منافع بدست آمده از این اهداف، میان اعضای تیم توزیع می‌شود.
  • پرورش فرهنگ سازمانی : این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که همکاری تیمی همواره ارزشمندتر از مشارکت فردی می‌باشد. این تعامل، باعث پرورش فرهنگ سازمانی شده و به گرافیست و برنامه نویس تیم کمک می‌کند تا از دانش یکدیگر بهره ببرند.
  • کشف استعداد : ما به عنوان یک انسان، با‌ ترس‌های زیادی در زندگی خود مواجه هستیم. ترس از قضاوت، مسئولیت پذیری، ابتکار عمل و غیره. گرافیست و برنامه نویس نیز در یک سازمان با این ترس‌ها روبه‌رو هستند که اغلب مانع رشد آن‌ها می‌گردد. ایجاد یک محیط مشارکتی سالم و مؤثر می‌تواند اعضای تیم را تشویق کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

کلام آخر

اولین و مهم‌ترین قدم در داشتن کسب‌وکاری که از تیم‌های متعدد تشکیل شده است، استخدام متخصصان حرفه‌ای می‌باشد. افراد حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا فعالیت‌هایشان به بهترین نحو به نتیجه برسد. در این بین، داشتن تعامل مفید و سازنده، از شرایط اساسی همکاری موفق بین متخصصان دو حوزه‌ی متفاوت است و افراد حرفه‌ای در جهت بهتر شدن نتیجه‌ی کارشان، تمام سعی خود را برای تعامل سازنده به کار می‌گیرند.

همانطور که گفته شد، متخصصان دو حوزه‌ی برنامه نویسی و طراحی گرافیکی، همکاری و تعامل بسیار عمیق و حیاتی با یکدیگر داشته، و نتایج فعالیت هر یک در بسیاری از پروژه‌ها به دیگری وابسته است. به همین جهت، استخدام گرافیست حرفه‌ای و استخدام برنامه نویس ماهر برای بسیاری از کسب‌وکارها حیاتی است. وب سایت وین ورک ، به عنوان جامع‌ترین بستر کاریابی، به طور تخصصی در زمینه‌ی استخدام متخصصان طراحی گرافیکی و برنامه نویسی، و برخی دیگر از حوزه‌های مهم برای کسب‌وکارها فعالیت می‌نماید. از مزایای این وب سایت می‌توان به انجام پروژه تحت عنوان یک تیم و سازمان اشاره نمود. در صورت سپردن یک پروژه به یک شرکت متخصص، می‌توان از بابت چالش‌های همکاری میان متخصصان آسوده خاطر بود. همچنین رزومه‌های آنلاین کاربران با نام کاربری منحصر به فرد برای کاربران، فرآیند مقایسه و بررسی سطح تخصصی کارجویان را بسیار آسان می‌نماید.

 

 

 

#طراح گرافیک  #کاریابی  #طراحی گرافیکی  #گرافیست  #برنامه نویس  #وین ورک  #برنامه نویسی  #استخدام