معرفی چند کتاب کمک درسی شیمی

منتشر شده در: 17 مهر 1400 ، 09:19

معرفی چند کتاب کمک درسی شیمی

طبق گفته ی مشاوران تحصیلی سیستم آموزش و پرورش چند سالی است که در کنار کتاب های درسی از کتاب های کمک درسی نیز استفاده می شود. کتاب های کمک درسی با هدف تعلیم و تربیت انجام می شود.

کتاب های کمک درسی مفید هستند و به دانش آموزان توصیه می شود که حتما از این کتاب ها استفاده کنند. اما لازم نیست چند کتاب کمک درسی بخرند بلکه برای هر درسی یک کتاب کمک درسی نیاز است.

کتاب های کمک درسی به دانش آموزان کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند و نمرات بالایی کسب کنند.

در گام اول دانش آموزان باید بدانند که چه هدفی از خرید کتاب کمک درسی دارند. بهتر است برای خرید کتاب کمک درسی از دانش آموزان دیگر یا معلمان مشورت بگیرند و سپس کتاب مورد نیاز را خریداری کنند. زیرا گاهی اوقات معلمان کتاب های کمک درسی را پیشنهاد می کنند که فقط یک یا دوبار در طول سال تحصیلی از آن استفاده می شود.

معرفی چند کتاب کمک درسی شیمی :

کتاب شیمی خیلی سبز :

این کتاب نوشته ی آقایان مهدی براتی ، نیما سپهری و یاسر عبداللهی است که در 576 صفحه گرد آوری شده است. این کتاب مطالب پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم را پوشش می دهد. شیمی جامع دو جلد دارد که جلد اول شامل تست ها و درسنامه و جلد دوم شامل پاسخ های تشریحی است.

درسنامه ی کتاب شامل مقدمه ، توضیحات و جمع بندی است که مقدمه شامل معرفی مفاهیم می باشد و در بخش توضیحات نیز این مفاهیم توضیح داده شده و مثال هایی برای درک بهتر مفاهیم آورده شده است.

در بخش مفاهیم نکات و جدول ها جمع بندی شده است. در انتهای این کتاب مطالب حفظی به شکل ماده شناسی ، عنصر شناسی ، فرمول شناسی ، نمودار شناسی و مقایسه شناسی بررسی شده است. درس نامه طوری نوشته شده است که قابل استفاده برای همه ی دانش آموزان با هر سطحی می باشد. در این بخش برای درک بهتر مطالب از جدول ها و نمودار ها استفاده شده است.

پس از پایان درسنامه ی هر بخشی تعدادی تست نیز قرار گرفته است. تست های این کتاب میکرو طبقه بندی شده اند. تست های کتاب با توجه به موضوع هر درسی مناسب است و مخاطب تست ها همه ی دانش آموزان با هر سطح علمی هستند.

در بخش پاسخ های تشریحی نیز همه ی گزینه ها مورد بررسی قرار گرفته است و مسائل به دو روش تناسب و کسر تبدیل حل شده است و برای همه ی دانش آموزان قابل فهم است. هم چنین در این بخش نکات مهم بیان شده و در جایی که نیاز بوده جدول نیز آورده شده است.

کتاب شیمی مبتکران دوازدهم :

این کتاب دو جلدی نوشته ی بهمن بازرگانی است که جلد اول شامل فصل یک و دو کتاب پایه ی دوازدهم است. این کتاب 1228 تست و 674 صفحه دارد.

درسنامه های کتاب به زبان ساده و قابل فهم بیان شده است. بخش درسنامه همه ی مطالب را پوشش می دهد و به خط به خط کتاب درسی نیز توجه شده است.

تمامی نکات کتاب درسی و کنکور سال های گذشته نیز در این کتاب مطرح شده است. به دلیل این که لحن این کتاب به صورت ساده بیان شده برای دانش آموزان ضعیف مناسب است و قرار گرفتن پاورقی و مطالب تکمیلی در این کتاب برای دانش آموزان قوی مناسب می باشد. درسنامه ی این کتاب خود آموز است به این معنا که دانش آموز بدون حضور معلم می تواند مطالب را یاد بگیرد. برخی مطالب تکمیلی و خارج از کتاب در بخش پاورقی کتاب بیان شده و هر دانش آموزی که بخواهد می تواند این بخش را مطالعه نماید.

در بخش درسنامه در آغاز مثال های ساده بیان شده و سپس تمرین های دشوار قرار گرفته اند. هم چنین در این بخش از طرح کارتونی استفاده شده که موجب فهم برتر مطالب برای دانش آموزان می شود.

در این بخش از شیوه ی مناظره ی علمی هم استفاده شده به این معنا که سه دانش آموز با سه سطح قوی ، ضعیف و قوی و یک معلم حضور دارد که دانش آموزان سوالاتی از معلم می پرسند و معلم به آن ها پاسخ می دهد.

تست های این کتاب نیز به صورت میکرو طبقه بندی شده اند. سوالات کنکور سال های اخیر و سوالات المپیاد علمی نیز در این کتاب قرار گرفته است. هم چنین تست هایی بالاتر از سطح کنکور قرار دارد که برای دانش آموزان با سطح قوی مناسب است. در انتهای بخش ها سوالاتی با عنوان سوالات مخروط قرار دارد که سوالات ترکیبی آن قسمت هستند.

پاسخ های تشریحی نیز به صورت کامل توضیح داده شده است و در برخی موارد برای جلوگیری از تکرار به بخش درسنامه ارجاع داده شده است.

در انتهای هر بخشی نیز آزمون چکاپ قرار دارد که دانش آموزان می توانند با پاسخ دادن به آن ها خود را بسنجند.