بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس

منتشر شده در: 25 مهر 1400 ، 08:42

بررسی کنسول ایکس باکس سری ایکس

چند وقتی است نسل پنجم کنسول‌های بازی به بازار آمده‌اند. مطابق معمول سونی و مایکروسافت، دو غول صنعت بازی‌سازی، چشم به آخرین مدل‌های پلی‌استیش و ایکس‌باکس دوخته‌اند تا برای‌شان پول روی پول بیاورند.

در ادامه، یکی از طرفین این نبرد جذاب را مورد بررسی قرار می‌دهیم. کدام طرف؟ طرف غربی! یعنی Xbox Series X. این بررسی، در 6 جنبه مختلف انجام گرفته است.

بررسی کامل کنسول ایکس باکس سری ایکس

این بررسی از 6 جنبه کنسول ایکس باکس را زیر ذره‌بین می‌برد. قیمت و تاریخ عرضه، طراحی و دیزاین، عملکرد، دسته کنترلر، قابلیت‌ها، ویژگی‌ها و بازی‌های اختصاصی.

اگر بگوییم نسل جدید Xboxها از همه نظر عالی عمل کرده است، دروغ گفته‌ایم؛ اما اگر بگوییم در بیشتر جنبه‌ها، نمرۀ قبولی را کسب می‌کند، بیراه نگفته‌ایم. بیایید به‌ترتیب پیش برویم.

قیمت و تاریخ عرضه

سری X کنسول‌های Xbox، در تاریخ 10 نوامبر سال 2020 توسط مایکروسافت به بازار عرضه شد. رقیب اصلی این کنسول، PS5 معروف است که تنها چند روز بعد از سری X، راهی فروشگاه‌های سونی شد.

قیمت این کنسول توسط مایکروسافت، 499 دلار در بازارهای جهانی اعلام شده است. به‌خاطر نرخ متغیر ارز، شاید بهتر باشد از اشاره به قیمت داخلی آن خودداری کنیم.

اما در کل که با توجه به توانایی‌های سخت‌افزاری ایکس باکس سری ایکس، قیمت آن بسیار عادلانه است!

طراحی و دیزاین

طراحی این کنسول به‌گونه‌ای است که نسل پنجم بودن آن را به زیبایی هرچه تمام‌تر بازتاب می‌دهد. البته منظور این نیست که با ظاهری فضایی و شلوغ طرف هستیم. برعکس،Xbox Series X ترکیبی همگون از مدرنیته و مینیمالیست است.

ابعاد این دستگاه 15.1 در 15.1 و ارتفاع آن 30.1 است. در حال حاضر هم فقط با رنگ مشکی مات تولید می‌شود. خنک‌کننده‌های داخلی آن هم به رنگ سبز مزین هستند که زیبایی مثال‌زدنی‌ای به آن بخشیده است. همچنین ایکس باکس سری ایکس 4.45 کیلوگرم وزن دارد.

پورت‌های این دستگاه، مثل پورت HDMI پشت آن قرار گرفته‌اند. درست مثل نسل‌های قدیمی‌تر Xbox، سری X هم می‌تواند در حالت عمودی و هم در حالت افقی مورد استفاده قرار بگیرد. در حالت عمودی، شباهت زیادی بین این دستگاه و کیس‌های کامپیوترهای مدرن و امروزی دیده می‌شود.

در ضمن طراحی مینیمال را حتی در داشبورد این کنسول هم خواهید دید. البته که تفاوت زیادی بین این داشبورد و داشبورد Xbox One وجود ندارد. همین هم یکی از ضعف‌های این کنسول است. البته ناگفته نماند که داشبورد امکانات خوبی را برای شخصی‌سازی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

A picture containing graphical user interfaceDescription automatically generated

عملکرد

به‌جرئت می‌توان گفت بزرگ‌ترین نقطه قوت ایکس باکس سری ایکس، سرعت بسیار بالای آن است. سخت‌افزار فوق‌قدرتمند این کنسول، علاوه بر سرعت بالا، کیفیت 4K در 60 فرم بر ثانیه را ممکن می‌کند. حتی در برخی مواقع، کیفیت 4K در 120 فرم بر ثانیه! اعداد دیوانه‌کننده هستند.

پردازشگر این نسل از ایکس باکس‌ها، 8 هسته 3.8 گیگاهرتزی دارد. RAM آن هم 16 گیگابایت ظرفیت دارد. هارد 1 ترابایتی این دستگاه که از فناوری NVME SSD بهره می‌برد که همین هارد، منجر به داشتن سرعت بی‌نظیر دستگاه شده است. همچنین علاوه بر این هارد، می‌توانید 1 حافظه خارجی با ظرفیت 1 ترابایت هم به آن اضافه کنید.

جالب اینکه علیرغم برخورداری از سخت‌افزار بسیار قوی و حتی در حد کامپیوترهای مخصوص گیمینگ رده‌بالا، Xbox Series X صدا و گرمای بسیار کمی تولید می‌کند. شاهکاری از مهندس‌های مایکروسافت.

Auto HDR و FPS Boost، از دیگر تکنولوژی‌های این دستگاه هستند که هردو در بالا بردن کیفیت بازی‌ها تاثیر زیادی دارند.

A picture containing electronicsDescription automatically generated

دسته کنترلر

در نگاه اول، دسته کنسول ایکس باکس سری ایکس تفاوت زیادی با نسل‌های قبلی خود ندارد و همان حس آشنا را منتقل می‌کند؛ اما با نگاه دقیق‌تر، تفاوت‌های ظریف و تعیین‌کننده‌ای دیده می‌شوند.

نکته دیگر راجع به دسته ایکس باکس سری ایکس، اضافه شدن دکمه به‌اشتراک گذاری جدید آن است. در ضمن دکمه X آن هم رنگ مشکی مات دارد تا با بدنه دستگاه همخوانی داشته باشد.

مانند دسته‌های قدیمی، پورت صدا در پایین دسته قرار دارد و منبع تغذیه آن‌ها، همچنان 2 باتری قلمی هستند.

A picture containing indoorDescription automatically generated

قابلیت‌ها

حقیقتاً در کنار تمام خوبی‌ها و نکات مثبت، ایکس باکس سری ایکس، هیچ تمایز حیرت‌انگیزی ندارد! یعنی وقتی بعد از سال‌ها، کمپانی‌ای مثل مایکروسافت کنسول جدید خود را معرفی می‌کند، توقع داریم تا چیزی از نسل جدید تکنولوژی آورده باشد که روی سرمان شاخ سبز کند. کاری که در سری ایکس به‌هیچ‌عنوان وجود ندارد.

حتی به‌خاطر نبود بازی‌های اختصاصی نام‌و‌نشان‌دار، تمام توان سخت‌افزاری دستگاه هم زیر تست نرفته است؛ اما دستگاه همچنان برخی قابلیت‌ها دارد که می‌توانند جذاب باشد.

یکی از آن‌ها، قابلیت Quick Resume است. با کمک این ویژگی، دیگر در صفحات لودینگ معطل وارد شدن به بازی نمی‌شوید. بازی تقریباً از همان‌جایی شروع می‌شود که آن را رها کرده بودید.

به‌خاطر فقدان بازی‌ اختصاصی که به آن اشاره کردیم، مایکروسافت دسترسی و استفاده از بازی‌های قدیمی را برای دارندگان ایکس باکس سری ایکس مهیا کرد. ویژگی دیگر این کنسول، Smart Delivery نام دارد؛ یعنی اگر بازی‌ای برای کنسول X تهیه کردید، می‌توانید روی کنسول قبلی، یعنی One هم با کیفیت بالا از آن لذت ببرید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، سری X یک دستگاه مولتی‌مدیا است؛ یعنی امکان دیدن فیلم، گوش دادن به موزیک و حتی وب‌گردی با آن را هم دارید.

Dolby Vision و Dolby Atoms دو ویژگی دیگر دستگاه هستند که کیفیت صوت و تصویر را افزایش می‌دهند.

A video game showing a video gameDescription automatically generated with low confidence

بازی‌ها

بزرگ‌ترین نقطه ضعف کنسول ایکس باکس سری ایکس، نداشتن بازی اختصاصی‌ است که دل آدم را آب کند. عرضه این کنسول با بازی‌های بزرگی هم‌زمان شد؛ اما هیچ‌کدام از این بازی‌ها، عناوین اختصاصی Xbox Series X نبودند.

اما با استفاده از Xbox Game Pass، می‌توانید به تعداد بسیار زیادی از بازی‌ها دسترسی داشته باشید. بعد از خرید گیفت کارت Xbox Game Pass، می‌توانید از تمام‌ بازی‌هایی که تا به حال برای کنسول‌های Xbox آمده‌اند لذت ببرید. با کمک تکنولوژی FPS Boost، کیفیتی بسیار بالاتر از چیزی که قبلاً تجربه کرده‌اید را خواهید دید.

Graphical user interfaceDescription automatically generated

اگر موافق باشید، یک نگاه اجمالی به مزایا و معایب این دستگاه بیندازیم.

مزایا و معایب کنسول ایکس باکس سری ایکس

مزایای این کنسول بسیار بیشتر از معایبش هستند؛ اما خب همان معایب، به‌قدری آزاردهنده هستند که بسیاری خرید این کنسول را توصیه نمی‌کنند. مخصوصاً وقتی رقیب قدرمندی مثل PS5 در کار است.

مزایای کنسول ایکس باکس سری ایکس

از جمله نکات مثبت این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بسیار بالای لود بازی‌ها و به‌طورکلی خود دستگاه.
  • پشتیبانی از Dolby Vision و Dolby Atoms
  • پشتیبانی از گیم‌پلی با کیفیت 4K در 60 فریم بر ثانیه (قابل ارتقا تا 120 فریم بر ثانیه).
  • قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی کنسول‌های قبلی ایکس باکس.

معایب کنسول ایکس باکس سری ایکس

ایرادات کمرشکن سری ایکس، موارد زیر هستند:

  • فقدان شدید بازی‌های اختصاصی و بازی‌هایی برای بهره‌وری از نهایت توان سخت‌افزاری دستگاه.
  • بهبود بسیار جزئی UI داشبورد.
  • الزام به داشتن تلویزیون 4K برای استفاده از دستگاه.

همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، داشتن این دستگاه بدون حق عضویت Xbox Game Pass، کاری بس بیهوده است؛ چراکه دیگر به آن همه بازی دسترسی ندارید. احتمالاً برای خرید گیفت کارت اورجینال این سیستم کمی استرس داشته باشید. ما خیال‌تان را راحت خواهیم کرد.

با مراجعه به سایت موبوگیفت، می‌توانید نسبت به خرید گیفت کارت xbox در انواع و اقسام مختلف اقدام کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای خرید از موبوگیفت، اطمینان خاطری است که از اصالت کالا دارید.