مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی

منتشر شده در: 5 فروردین 1401 ، 20:33

مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی

این روزها افراد زیادی را می‌بینیم که مشتاق ورود به حوزه ارزهای دیجیتال هستند و از طرفی دیگر هم به مراتب، اخبار مربوط به کلاهبرداری‌های مختلف در حوزه ارزهای دیجیتال و از دست رفتن سرمایه افراد را می‌شنویم. اخباری که سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال و خرید و فروش آن‌ها را کاری دشوار برای تازه‌واردان جلوه می‌دهد.

در صفحه خرید ارز دیجیتال صرافی تبدیل آمده ‌است:

«ارزهای دیجیتال که در سال ۲۰۱۰ با بیت‌کوین هویت پیدا کرده و تحولی در حوزه مالی ایجاد کردند، تا به امروز با گسترش کاربرد‌هایشان در حال رشد فزاینده بوده و هستند. ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از تنها ۵ میلیارد در سال ۲۰۱۴، به ۳٬۰۰۰ میلیارد در سال ۲۰۲۱ رسیده که معادل حدود ۶۰٬۰۰۰ درصد رشد است. در این میان ارز‌ها خود به حوزه‌های مختلف از جمله NFT، متاورس، مالی، انتقال فایل، هوش مصنوعی و غیره تقسیم می‌شوند و هر حوزه بر حسب کاربری‌هایش در زمان‌هایی بیشتر از سایر حوزه‌ها رشد می‌کند».

مقایسه صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی

اما باید قبول کرد که با وجود شنیده‌شدن این اخبار، شروع و انجام سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارز آنقدر هم ترسناک نبوده و به لطف حضور صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر آسان‌تر و امن‌تر شده است.

صرافی‌هایی که کار با این ارزهای نامتعارف را آسان کرده و راه‌ ورود به معاملات اینترنتی این نوع ارزها را تسهیل می‌کنند. این صرافی‌ها، با ارائۀ امکانات مختلف، سعی در راضی نگه داشتن کاربرانشان در انجام مبادلات ارز دیجیتال دارند.

صرافی‌های ارز دیجیتال چه امکاناتی ارائه می‌دهند؟

بایننس Binance

در میان نام‌های معروف صرافی‌های ارز دیجیتال دنیا حتما نام Binance به گوشتان خورده است. بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیا که در سال 2017 تأسیس شد و خیلی زود بر فضای مبادلات جهانی رمزارزها تسلط پیدا کرد و امروزه بخش قابل توجهی از حجم معاملات ارزهای دیجیتال در فضای آن انجام می‌شود. صرافی ارز دیجیتال بایننس طیف متنوعی از رمزارزها را برای معامله ارائه می‌دهد و با نگاه به میزان امکانات و سرویس‌هایی که به کاربرانش ارائه می‌دهد، پیشرو در این حوزه است.

حال سوال اینجاست که مبنای امکاناتی که صرافی‌های ارز دیجیتال ارائه می‌دهند چیست و در مقام مقایسه، چه فاکتورهایی باید در بررسی نحوۀ عملکرد یک صرافی لحاظ شده و مهم تلقی شوند. در ادامه اشاره‌ای به تعدادی از این فاکتورها خواهیم داشت:

امنیت

مهم است بدانیم که رمزارزها به همان شیوه‌ای که پول رایج در یک بانک محافظت می‌شود، توسط هیچ موسسه مرکزی و بانکی حمایت نمی‌شوند. بنابراین، برخی از مبادلات صرافی‌ها، دارای سیاست‌های بیمه برای محافظت از ارزهای دیجیتال کاربران از خطر هک‌شدن یا تقلب هستند.

از همین رو چنانچه قصد دارید که دست به خرید ارز دیجیتالی بزنید، امنیت مبادله اینترنتی خود را در اولویت قرار دهید. به همین دلیل است که در بسیاری از صرافی‌های ارز معتبر دیجیتال، در زمان انجام مبادلات ارزی، علاوه بر وارد کردنِ نام کاربری و رمز عبور، از شما خواسته می‌شود تا هویت خود را با استفاده از روشی دیگر نیز، نظیر اعلام کد دریافتی که توسط یک پیام متنی ارسال می‌شود، تأیید کنید.

تنوع طیف ارزهای دیجیتال ارائه شده توسط صرافی

هرچقدر که یک صرافی ارز دیجیتال تعدادی بیشتری از رمزارزها را پوشش دهد، دست کاربران برای ورود به معاملات بیشتری باز است و می‌توانند به سراغ تعداد بیشتری از این نوع ارزها برای کسب سود بروند. بنابراین درنظر گرفتن تنوع ارزهای ارائه شده توسط صرافی، در انتخاب آن صرافی فاکتوری کلیدی است.  

بطور مثال اگر شما علاقه‌مند به ارزهای محبوبی چون بیت کوین یا اتریوم باشید، احتمالا آن را در هر صرافی پیدا خواهید کرد؛ اما ارزهای جدیدتر ممکن است در هر صرافی پیدا نشوند و توسط تعداد محدودی از صرافی‌ها ارائه شوند. 

میزان کارمزد

در بحث مبادلات ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین نکات، بحث کارمزد صرافی است. مبلغی که در مبادلات رمزارزها، توسط صرافی برداشت می‌شود. طبعا هر چقدر که میزان کارمزد دریافتی از سوی صرافی کمتر باشد، سود دریافتی کاربر افزایش خواهد یافت و همین مسئله، بررسی میزان کارمزد صرافی را تبدیل به دغدغه‌ای مهم برای کاربران کرده است.

کیف پول اختصاصی و امن

صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر به منظور حفظ و نگه‌داری ارزهای دیجیتال، کیف پولی امن به کاربرانشان اختصاص می‌دهند که قابلیت انتقال ارز به کیف پول‌های دیگر و شبکه‌های دیگر را دارد. امنیت این کیف پول، نقشی کلیدی در محافظت اموال و دارای‌های دیجیتال کاربران دارد.

مقایسه برخی صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی

مقایسه برخی صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر ایرانی

با نگاه به فاکتورهای شرح داده شده در بخش قبلی، چند صرافی‌ ارز دیجیتال ایرانی که بهترین سایت خرید ارز دیجیتال در ایران شناخته شده و این معیارها را تا حدود قابل قبولی برآورده می‌کنند، نام برده می‌شوند:

تبدیل

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی تبدیل پس از ثبت‌نام و احراز هویت کاربران امکان‌پذیر شده و در پروسۀ خرید و فروش ارزهای دیجیتال محبوبی چون بیت کوین، کاربران می‌توانند دارایی خود را در کیف پول اختصاصی خود مدیریت کنند. صرافی تبدیل بیشترین تنوع ارزی در بین بازار‌های معاملاتی ایران را با بازار‌های ریالی و تتری دارد و فعالیت‌هایی نظیرِ خرید تتر، بیت کوین و شیبا براحتی در آن امکان‌پذیر است. کاربران در تبدیل می‌توانند به‌راحتی و در فضایی امن واریز و برداشت تومانی داشته‌باشند.

در تبدیل، کارمزد از ارزی که پس از معامله دریافت می‌کنید، کسر می‌شود. مثلا اگر خریدی با بیت کوین داشته باشید، مبلغ کارمزد، به صورت درصدی از کل مبلغ معاملۀ شما از بیت کوین دریافتی شما کسر می‌شود. کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال در صرافی تبدیل در بازارهایی با پایهٔ تتر،‌ یعنی معاملاتی که در آن تومان دریافت یا پرداخت نمی‌شود، به‌صورت ثابت ۰.۲ درصد است.

نوبیتکس

صرافی نوبیتکس محیطی ساده و کاربردی برای کار با رمزارزها داشته و رمزارزهای متنوعی را ارائه می‌دهد. در این صرافی، معامله با تومان و برداشت از کارت‌های بانکی شتاب امکان‌پذیر است.

کارمزد در نوبیتکس، به صورت درصدی و برحسب حجم معاملات کاربر در سی روز گذشته محاسبه شده و از هر دو طرف معامله گرفته می‌شود.نکتۀ مهم در دریافت کارمزد توسط نوبیتکس این است که این مبلغ به صورت درصدی از حجم دارایی درخواستی محاسبه می‌شود.

اکسیر

صرافی اکسیر یک پلت‌فرم دانش‌بنیان برای تبادل دارایی‌های دیجیتال و خرید و فروش امن و آسان بیت کوین در ایران است. به منظور تسهیل مبادلۀ ارزهای دیجیتال، اکسیر یک اپلیکیشن موبایل نیز در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.پصرافی اکسیر به منظور شفاف‌سازی کارمزدهای اخذشده از کاربران خود، تعدادی سطوح دسترسی، به همراه کارمزدی که برای معاملات خود دریافت می‌کند را تعریف کرده است که براساس آن کاربر می‌تواند به عددی تقریبی برای کارمزدی که به صرافی پرداخت خواهد کرد، برسد.

والکس

صرافی والکس در ابتدا به پوشش ارزهای شاخص و پرتراکنشی مانند بیت کوین و اتریوم پرداخته و در نظر دارد در آینده ارزهای بیشتری را در بازار معاملات خود پشتیبانی کند. کارمزد معاملات در صرافی والکس نیز مشابه دیگر صرافی‌ها، به صورت درصدی از مبلغ کل معامله است.

سخن آخر

در انتخاب صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال ایرانی، فاکتورهایی چون تنوع ارزهای پشتیبانی‌شده، میزان کارمزد و کیف پولی که صرافی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، نقش کلیدی ایفا می‌کند. این مقاله سعی دارد یک بررسی مقایسه‌ای میان چند صرافی معتبر ایرانی انجام دهد و بر اساس اولویت کاربر، راهگشای او در انتخاب صرافی موردنظرش باشد.

 

#ارز دیجیتال

#صرافی ارز دیجیتال